آستری پرده در چه مواردی و به چه منظور استفاده می شود؟ - پرده راد

آستری پرده در چه مواردی و به چه منظور استفاده می شود؟

مقدمه:

آستری پرده که در برخی موارد به عنوان زیر پرده ای هم از آن نام برده می شود، امروزه تقریباً یکی از ملزومات اکثر پرده ها محسوب شده و در بیشتر مواقع به همراه خرید پارچه پرده ای و متناسب با آن انتخاب و توسط مشتری خریداری می شود.

اما اینکه آستری از چه پارچه و با چه متراژی باید تهیه شده و چگونه از آن استفاده شود، مسئله ای است که در این پست به آن پرداخته و تلاش خواهیم کرد تا شما عزیزان را بیشتر با آن آشنا کنیم.

آستری پرده در چه مواردی و به چه منظور استفاده می شود؟ - پرده راد

آستری پرده همراه همیشگی پرده ها

آستری یا زیر پرده ای یا همان به اصطلاح قدیمی پشت دری، پرده ای است که عموماً آن را از رنگ سفید و یا کرمی روشن انتخاب می کنند و سعی می شود تا برای تهیه آن از پارچه های ارزان قیمت و معمولی استفاده کنند.

البته آستری با پارچه های گوناگون، در انواع و اقسام رنگ ها در بازار پرده تولید شده و موجود است، اما اغلب رنگ آن ها را با توجه به رنگ پرده اصلی و متناسب با آن و معمولاً کمی براق تر از پرده اصلی انتخاب می کنند تا جلوه و نمای بیشتری را برای پرده ها بوجود آورد.

از نظر نوع پارچه، آستری را از پارچه های پنبه ای ساده و یا از ساتن های براق سفید و یا کرم انتخاب می کنند، اما انتخاب ساتن های رنگی هم متداول است و طرفداران خاص خود را دارد، حتی انتخاب رنگ مشکی هم در برخی مواقع به عنوان آستری، برای مسدود کردن کامل نور و یا حتی نشان دادن زیبایی های بیشتر پرده، هم صورت می گیرد.

ساتن های رنگی که به سبب جنس و رنگ کیفیت بالایی نیز دارند، علاوه بر افزایش زیبایی و جلوه پرده، در اثر تابش زیاد نور خورشید رنگ خود را از دست نخواهند داد.

به لحاظ ضخامت و نازکی آستری، آن را متناسب با نوع پرده اصلی و همچنین شدت نور تابیده شده در فضا و نوع دکوراسیونی که بر محیط حاکم است و در نهایت سلیقه شخصی افراد، انتخاب می کنند.

اما در تهیه نوع و رنگ آستری پرده باید دقت لازم را داشته باشید، زیرا پارچه هایی با ضخامت بالا و یا پارچه هایی با رنگ های کدر و پررنگ، سبب می شوند که جلوه و زیبایی طرح پرده شما از بین رفته و پرده کاملاً مات و کدر بنظر برسد.

آستری پرده در چه مواردی و به چه منظور استفاده می شود؟ - پرده راد

دلایل استفاده از آستری

دلایل گوناگونی برای استفاده از آستری برای قرار گرفتن در زیر پرده اصلی وجود دارد که مهمترین آن ها می توانند شامل موارد زیر باشند.

  • کنترل بیشتر نوری که از فضای بیرون، به داخل محیط می تابد.

شما می توانید با قرار دادن یک لایه آستری در زیر پرده اصلی، مانع از ورود نور زیاد به داخل اتاق شده و آن را تا حدودی کنترل کنید.

  • جلوگیری از آسیب رسیدن به رنگ و بافت پرده به علت تابش مستقیم و طولانی مدت نور خورشید

اگر اجازه دهید که نور خورشید بطور مستقیم و دائم به پرده اصلی بتابد، مسلماً دوام پرده کمتر شده و رنگ و روی آن در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت و بودن آستری در زیر پرده کمک زیادی به دوام رنگ و بافت پرده خواهد کرد.

  • جلوگیری از کثیف شدن زود هنگام پرده اصلی بر اثر گرد و غبار

با کمک آستری پرده پرده های اصلی، مستقیماً در معرض گرد و خاک و آلودگی هایی که از درز درها و پنجره ها وارد اتاق می شوند و یا بر روی شیشه ها و درب و پنجره می نشینند، قرار نمی گیرند و مقدار بسیار زیادی از این دوده ها و گرد و غبار توسط آستری جذب شده و مانع از کثیفی زود به زود پرده ها خواهد شد.

  • زیباتر نشان دادن نقش و نگار پرده ها

این مسئله مخصوصاً در مورد پرده های توری صادق تر است، چون در اینگونه پرده ها با نداشتن آستری، بخصوص به هنگام تابش مستقیم نور خورشید به آن ها، جلوه و زیبایی پرده نشان داده نخواهد شد.

آستری پرده در چه مواردی و به چه منظور استفاده می شود؟ - پرده راد

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

آستری های پرده با کمک عایقی که هم در فصول سرد و هم در فصول گرم سال در پشت شیشه ها ایجاد خواهند کرد، صرفه جویی قابل توجهی را در مصرف انرژی بوجود می آورند.

در واقع آستری ها با قرار گرفتن در زیر پرده  مانع از ورود هوای گرم و یا هوای سرد به داخل محیط شده و حتی با کنترل میزان نور، سبب ایجاد سردی بیشتر در فصل گرم و با جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل فضا، سبب ایجاد گرمای بیشتر در فصل سرد خواهند شد.

با مزایایی که برشمردیم و در نهایت، استفاده از آستری پرده صرفه جویی اقتصادی را هم به دنبال خواهد داشت، چرا که با بهتر ماندن پرده های اصلی دیگر نیازی به تعویض زود هنگام پرده ها نخواهید داشت.

در صورت تمایل میتوانید پست ” نصب پرده های سالم ” رو مطالعه کنید.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *