پرده ی ساده یا طرح دار کدام یکی را انتخاب کنم؟ - پرده راد

پرده ی ساده یا طرح دار کدام یکی را انتخاب کنم؟

مقدمه:

گاهی اوقات انتخاب پرده ی ساده یا طرح دار برای زیباتر کردن دکوراسیون بسیار مشکل است و داشتن تنوع زیاد پارچه ها در بازار پرده هم مزید برعلت شده و ما را بیشتر دچار شک و تردید می کند.

اما برای اینکه بتوانیم بهترین و قشنگ ترین انتخاب را از بین پرده های رنگارنگ بازار داشته باشیم و از انتخاب خود پشیمان نشویم، باید نکاتی را بدانیم و هنگام خرید پرده آن ها را رعایت کنیم.

اگر می خواهید پرده های خانه را عوض کنید و یا اینکه برای اولین بار قرار است که پرده بخرید، بهتر است حتماً این مطلب را مطالعه کنید تا انتخاب راحت تر و مناسب تری داشته باشید.

پرده ی ساده یا طرح دار کدام یکی را انتخاب کنم؟ - پرده راد

دلایل گزینش پرده ی ساده یا طرح دار

ابتدا باید بگوییم حق دارید که در انتخاب پرده، با این گستردگی و تنوعی که در بازار پرده وجود دارد، چه از نظر طرح و رنگ و چه به لحاظ نوع و مدل پرده مردد شوید.

شاید در سال هایی نه چندان دور پرده ها نقش چندانی در زیبایی و یا چیدمان خانه و دکوراسیون آن نداشتند و فقط پوششی برای پنجره ها بشمار می آمدند، که صرفاً جلوی ورود نور به اتاق را می گرفتند و یا اینکه از حریم خصوصی افراد محافظت می کردند.

در آن زمان بیشتر پرده ها پارچه ای بودند که از طرح های محدودی به لحاظ نقش پارچه و نوع دوخت پیروی می کردند و یا در نهایت پرده های کرکره ای فلزی و یا لوردراپه های ساده ای بودند، که تعداد رنگ آن ها هم بسیار محدود بود.

اما در سال های اخیر همراه با تمامی وسایل و لوازم زندگی و هر آنچه که بشر از آن استفاده می کند، تحول شگرفی هم در ساخت و طراحی انواع پرده و هم در مدل های آن بوجود آمده است.

امروزه پرده ها یکی از نقش های اصلی دکوراسیون و حفظ زیبایی و ایجاد جذابیت در خانه را برعهده دارند و نقش آن ها در طراحی بسیار اساسی و پُررنگ است.

در بین همه این انتخاب ها برای گزینش پرده ی مناسب، انتخاب پرده ی ساده یا طرح دار و یا پُر نقش و نگار و یا بدون نقش، از همه موارد دیگر مهم تر و مشکل تر است.

به هر حال برای این انتخاب هم ملاک ها و معیارهایی وجود دارد که شما را در گزینش و خرید پرده یاری کرده و شما را در داشتن فضایی شیک و جذاب و لذتبخش راهنمایی خواهد کرد.

پرده ی ساده یا طرح دار کدام یکی را انتخاب کنم؟ - پرده راد

انتخاب پرده ی ساده و دلایل آن

شاید در واقع بتوان گفت که برای خانه ما ایرانی ها که برای دکوراسیون آن، تقریباً از طرح های پرنقش و نگار و به اصطلاح زنده استفاده می کنیم و طراحی طبیعت با طرح های گل و بلبل و رنگ های شاد و پررنگ آن جای ویژه ای در زندگی ما دارد، پرده های ساده بهترین گزینه هستند.

در زندگی ما ایرانی ها به دلیل سبک زندگی و دوستی با طبیعت، همیشه طرح ها و نقش های بسیاری بر روی اغلب وسایل وجود دارد، که برای حفظ هارمونی و هماهنگی در محیط بهتر است تا از طرح های ساده و زیبای پرده استفاده کنید.

اما بطور کلی اگر دکوراسیون و خانه شلوغی دارید و در جای جای آن از انواع و اقسام وسایل تزئینی استفاده کرده اید، مانند انواع کوسن های روی مبل و یا میزهای متفاوت و تابلوهای گوناگون و… پس بهتر است در این موارد از پرده های ساده استفاده کنید.

یک دلیل دیگر انتخاب پرده ی ساده و یا طرح دار داشتن کاغذ دیواری های پر طرح و نقش و رنگارنگ در خانه است و یا دیوارهایی که شلوغ و با رنگ های گوناگون رنگ آمیزی و نقاشی شده اند، که در این موارد هم بهتر است از پرده های ساده و متناسب با رنگ محیط اطراف، برای پوشش پنجره ها کمک بگیرید.

پرده ی ساده یا طرح دار کدام یکی را انتخاب کنم؟ - پرده راد

چگونگی انتخاب پرده ساده

اما حالا که قرار است پرده ی ساده ای را انتخاب کنیم به چه نکاتی برای گزینش رنگ آن باید دقت داشته باشیم؟ آیا همین که پرده ی ساده ای را از هر رنگی انتخاب کردیم و با هر طرح و مدلی دوختیم کافیست؟

البته که خیر، در این گزینش هم باید به برخی موارد ظریف دقت داشته باشید، مثلاً می توانید یکی از رنگ های غالب خانه را در نظر گرفته و پرده را از همان رنگ و یا طیف رنگی نزدیک به آن انتخاب کنید.

مثلاً رنگ مبلمان را در نظر گرفته و متناسب با یکی از رنگ های غالب آن و یا نزدیک به رنگ کوسن هایی که روی مبل قرار داده اید، رنگ پرده را برگزینید.

اگر بر روی دیوارها از کاغذ دیواری استفاده کرده اید، می توانید متناسب با رنگی که در طراحی آن بیشتر از همه جلب توجه می کند، پرده ها را از همان رنگ انتخاب کنید.

حتی در برخی موارد انتخاب رنگ های متضاد با پرده ی ساده یا طرح دار و رنگ های غالب دکوراسیون، به شرطی که آن را حرفه ای و درست انتخاب کنید، محیط را بسیار زیبا و دلنشین خواهد کرد.

در فضاهایی که بسیار رسمی هستند و چیدمان در آن ها به شکل رسمی و کلاسیک انجام گرفته است، سعی کنید پرده ها را از رنگ های برجسته ای مانند ارغوانی، زرشکی، لاجوردی و…و از جنس پارچه های فاخر مانند مخمل در نظر بگیرید، که برای اینگونه جاها مناسب ترند.

اما در مورد انتخاب پرده های طرح دار در پست آینده توضیحاتی را عنوان خواهیم کرد که امیدواریم این مطالب و مطالب آینده، در انتخاب پرده ی ساده یا طرح دار شما را یاری کند.

وبــلاگــ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *